I am in charge of how I feel and today... I am choosing happiness.


Har egentligen alltid bärt någon slags känsla av att skolan har varit min grej. Kunskap är makt och makt i detta samhälle är ett bra verktyg för att ta sig långt. Men vad är kunskap...?
 
Den "gatans kunskap" som ungdomar från fattiga bostadsområden besitter må sakna betydelse i akademiska sammanhang, men dessa förmågor och kunskaper är precis lika subtila och komplicerade och kräver samma skicklighet som de intellektuella färdigheter som lärs ut i skolan. - Giddens 2017
 
Som ovanstående citat framlägger, är gatans kunskap precis lika subtil och komplicerad som intellektuella färdigheter man lär sig i akademiska och/eller i skolsammanhang. Ytterligare en tanke som slagit mig och egentligen präglat mitt liv är att individens, eller mer korrekt sagt, JAGet värdesätts utifrån prestige, iallafall när jag värdesätter mig själv. Men på senare dagar är det verkligen inte så jag värdesätter mig själv.
 
Jag provade en termin på Stockholms Universitet och tyckte fy vad tråkigt och dessutom SVÅRT, vilket resulterade ett studieavbrott. Kände ett stort misslyckande trots konstanta och kontinuerliga A i betygspappret hela gymnasieperioden. Vad är ett misslyckande egentligen? Hade du frågat mig för 4 månader sedan när ängsliga lilla jag bölade över ett studieavbrott i en linje som jag tyckte var dödstråkig och svår hade jag sagt med tårar i ögonen att jag är ett misslyckande. Frågar du mig IDAG nämner glada lilla jag istället det jag lyckats åstadkomma i mina ynka 20 år i livet. Wow! Jag kollar på världen på ett helt annat sätt verkligen. Från att ha nästintill kört hela vägen in i kaklet till att bara inte veta vad jag egentligen vill göra. Är det jobb? Är det utbildning? Andas. Ta ett djupt andetag. Luta dig tillbaka en sekund och bara ÄLSKA livet. Det är MER än fullständigt okej att inte veta vad man vill och man behöver inte vara topnotch på allting -  det bestämmer jag iallafall just nu. 😊❤

En bild som helt enkelt definierar lycka! Let me introduce you to Mr. Nemo to the left & Miss Nelly to the right! 
(null)






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Rita Samir

Life of Riri - A life in words & pictures.

RSS 2.0